نمایشگاه اقوام در کرج آغاز بکار کرد
    نوع نشستن «پوتین» مقابل ولایتی نشانه چه بود؟
    ایزدی: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال
    چگونه فرزندان را با اهل بیت (ع) آشنا
    حادثه در خط مترو کرج به تهران/اختلال بعد
    ۵ ماده غذایی که در فریزر هم خراب
    «پایتخت ۶» ؛ یک سریال ماورایی!
    بیرانوند۸ پیشنهاد اروپایی دارد
    مکانی شگفت انگیز در سیستانِ ایران
    عجیب ترین چیزهای کشف شده در هواپیما
    بنیاد تعاون سپاه پاسداران بدهی به شهرداری تهران
    کودک و نوجوان در استان البرز مهجور مانده
    ماجرای تبلت “محسن هاشمی” چیست؟
    آداب غذاخوردن در کلام ائمه(ع)
    قدرتمندترین دشمن چربی خون
    کار کثیف ۱۳ سعودی به کمک عراقی ها
    جنجال بر سر رقاص های اینترنتی ادامه دارد/
    وزارت کشور گزینه شورای شهر برای شهرداری کرج
    آخرین وضعیت ایمن‌ترین آزادراه کشور
    وزیر اطلاعات:با متخلفان و بدهکاران اقتصادی برخورد قهرآمیز
    کی‌روش ماندنی شد
    کشورهایی که بالاترین درآمد سرانه را دارند
    چرا در بهشت خواب وجود ندارد؟
    کسانی که حتما آلزایمر می گیرند
    محدودیت‌های ترافیکی محور کرج – چالوس در آخرهفته
    ۵۰ نفر از مدیران شهرداری کرج مدرک تحصیلی
    مسعود شجاعی در جمع جهادگران بسیج دانشجویی اهواز
    جدیدترین تصویر از اختلاسگر فراری در کانادا
    هرروز پاهایتان را بالا ببرید
    صدا و سیما چگونه «قماربازی» را حلال کرد؟!
تارخ انتشار: جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
کد خبر : 26276

با خوردن این مواد غذایی شاد می شوید!

مواد غذایی تنها موادی برای رفع گرسنگی نیستند. غذاها تاثیر مستقیمی روی حال و روحیه ما می توانند داشته باشند. این غذاها را بخورید و علاوه بر رفع گرسنگی و تامین مواد مورد نیاز بدن، شاد شوید!

با خوردن این مواد غذایی شاد می شوید!

شادی، نتیجه ترشح هورمون سروتونین در مغز است. با ترشح این هورمون، ذهن شاد و آرام شده و اضطراب به میزان قابل توجهی کم می شود. هم چنین وجود این هورمون، مانع از نوسانات خلق و خو می شود و باعث ثبات حالت افراد می شود. چگونه می توانیم مقدار سروتونین در مغز را افزایش دهیم؟ یکی از بهترین راه ها، مصرف مواد غذایی مناسب است که باعث ترشح این هورمون شادی زا در مغز می شوند. در ادامه، لیست این مواد غذایی آورده شده است.

۱- مرغ و بوقلمون

سینه مرغ و بوقلمون، جزو بهترین گوشت‌ها برای تقویت خلق‌وخوهستند، چون تریپتوفان زیادی به بدن می‌رسانند و درنتیجه میزان سروتونین را در بدن افزایش می‌دهند. همچنین، هورمون ملاتونین هم در بدن به‌واسطه استفاده از این گوشت‌ها بیشتر می‌شود که برای تنظیم خواب مهم است. مرغ بدون پوست حاوی اسید آمینه دیگری به نام تیروزین است که می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند و مانع از ابتلا به این بیماری شود. تیروزین برای تولید هورمون آدرنالین در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد که کمبودش با ابتلا به افسردگی مرتبط است.

۲-  اسفناج

بعضی از کمبودها در بدن، ازجمله کمبود ویتامین‌های B، با ابتلا به افسردگی مرتبط است، زیرا این کمبود مانع از ترشح سروتونین لازم در بدن می‌شود. مهم‌ترین مواردی که در خانواده ویتامین‌های B وجود دارند، ‌عبارت‌اند از فولات، ویتامینB۳، B۶ و B۱۲، و خوردن سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی به دریافت این عناصر مهم کمک می‌کند.

۳- عدس

عدس در گروه کربوهیدرات‌های پیچیده قرار می‌گیرد و مانند موز، میزان سروتونین تولیدشده در مغز را افزایش می‌دهد. این اتفاق، وضعیت ذهنی شادتر و آرام‌تری را می‌سازد و اضطراب را کمتر می‌کند. همین هورمون به پایدار نگه داشتن قند خون کمک می‌رساند و مانع از نوسانات خلق‌وخویی می‌شود. به‌علاوه، عدس حاوی میزان زیادی از فولات است که کمبود آن افراد را به افسردگی مبتلا می‌کند. آهن موجود در عدس نیز واقعا قابل توجه است و درنتیجه انرژی مطلوبی را در بدن به‌وجود می‌آورد.

۴- موز

موز حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است و همچنین این ترکیبات مهم را به بدن می‌رساند: ویتامین‌های A،B۶، C و همین‌طور فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات. کربوهیدرات‌های موجود در موز به جذب تریپتوفان در مغز کمک می‌کنند، درحالی که ویتامین B۶ هم به تبدیل تریپتوفان به هورمون سروتونین کمک می‌رساند. همین روند است که خلق‌وخو را تقویت می‌کند و نقش موثری در بهبود کیفیت خواب ایفا می‌سازد.

۵-  جو

جو یکی از موثرترین مواد غذایی برای تقویت خلق‌وخو است، چون شاخص گلایسمیک (GI) پایینی دارد و انرژی را کاملا آرام وارد جریان خون می‌کند. همین ویژگی، قند خون و خلق‌وخو را پایدار نگه می‌دارد، درحالی که مواد غذایی دارای شاخص گلایسمیک بالا دقیقا برعکس عمل می‌کنند و با افزایش ناگهانی قند خون، درنهایت باعث خستگی مفرط و تحریک‌پذیری عصبی می‌شوند. به‌علاوه، جو حاوی سلنیوم است که نقش مثبتی برای تقویت خلق‌وخو دارد.

۶- ماهی های چرب

افراد مبتلا به کمبود امگا-۳ همیشه بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به افسردگی یا خلق‌وخوی ضعیف مواجه هستند، زیرا بخش زیادی از بافت مغزی انسان‌ها را همین اسیدهای چرب تشکیل داده‌اند. درواقع، حدود ۶۰ درصد از وزن خشک مغز را چربی‌ها تشکیل می‌دهند که حدود ۳۰ درصدشان همین اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. مصرف ماهی‌های چرب و سالمی مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا و خال‌مخالی به‌طور منظم، هم مغز را سالم نگه می‌دارد و هم خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

امگا-۳ درون این ماهی‌ها، انعطاف‌پذیری سلول‌های مغز را بیشتر می‌کند و درنتیجه انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز هم می‌توانند با کیفیت بالاتری فعالیت کنند. برای دریافت این اثرات مثبت باید حداقل ۱۴۰ گرم در هفته ماهی مصرف کنید.

۷- گردو برزیلی

گردو برزیلی، یکی از بهترین منابع غذایی برای دریافت سلنیوم است. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند افرادی که دچار کمبود سلنیوم در بدن‌شان هستند، شانس مواجه شدن با حالت‌هایی مانند تحریک‌پذیری عصبی، خستگی، اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهند. جالب است بدانید که برای تامین سلنیوم مورد نیاز بدن، فقط کافی است که روزانه ۳ عدد گردو برزیلی بخورید. شما می‌توانید این مغز خوش‌مزه را همراه با موز به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات