کنگره ۵۲۵۰ شهید والامقام و نمایشگاه دستاوردهای انقلاب
    پیروزی ایران در جنگ تحمیلی رزق الهی بود/
    فوت ۴ مسموم شده با مشروبات الکلی در
    اجلاسیه تخصصی بانوان‌استان‌البرز برگزار شد+ تصاویر
    پیروزی مقتدرانه تیم والیبال ایران مقابل بلغارها
    تفاوت بنزین معمولی و سوپر چیست؟
    فراموش کردن چه زمانی نشانه آلزایمر است؟
    “به وقت شام” در شبکه نمایش خانگی منتشر
    تنها راه نجات سیف از دستگیری و محاکمه
    آمریکا،اسرائیل و عربستان؛متهمان ردیف اول حوادث بصره
    مردم محمدشهرکرج به استقبال امام جمعه شهر خود
    نام حسین (ع) در شبکه های مجازی ترند
    پیش بینی سنجش ۳۸ هزار و ۵۷۰ دانش
    “کربلا “سیاه پوش شد
    دل پردرد وگلایه های«شهاب حسینی» در اینستاگرام
    ازدواج لاکچری دو شتر با هدیه های ۱۳
    ادعای عجیب بلژیکی ها درباره لژیونر ایرانی
    روزنامه جوان: مدعی‌العموم کجاست با این سریال مساله
    امام جمعه محمدشهر کرج تکریم شد
    پسر “امین حیایی” کنار مادرش
    آقازاده جنجالی بالاخره به اوین رفت !
    کاربرد شگفت آور پوست تخم مرغ!
    کودک مورد علاقه ناصرالدین شاه که بود؟
    اجلاسیه بزرگداشت شهدای محمدشهر کرج به روایت تصویر
    تهاجم امروز دشمن در عرصه رسانه و اقتصاد
    کشف ۴ انبار احتکار توسط بسیجیان محمدشهر و
    اظهار نظر ضرغامی در مورد گرانی پوشک!
    ادعای ارسال موشک از ایران به عراق کذب،
    تیم اُکسین البرز شانس اول صعود به لیگ
    ۶۰ گروه جهادی بسیج به مناطق ۱۰ گانه
تارخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر : 25815

آیا ATR مناسب آسمان ایران نیست؟

:حادثه تلخ سقوط هواپیمای ATR شرکت آسمان که در روزهای پایانی بهمن‌ماه امسال اتفاق افتاد در کنار ابهام‌هایی که درباره علت سقوط این هواپیما به وجود آورده یک سوال بسیار مهم را نیز مطرح کرده است که‌ آیا هواپیمای ATR که به یکی از ایمن‌ترین هواپیماهای جهان مشهور است نیز امکان سقوط دارد؟

آیا ATR مناسب آسمان ایران نیست؟

طبق گزارش‌های ابتدایی حاصل از کمیته بررسی سانحه خلبان پرواز سقوط کرده تنها دقایقی قبل از وقوع حادثه با برج مراقبت در تماس بوده و هیچ گزارشی مبنی بر شرایط غیرعادی در هواپیما ارائه نکرده است، اما تنها پس از چند دقیقه این هواپیما با کوه برخورد کرده تا به درگذشت تمام سرنشینان آن منجر شود.

گفت‌وگو با یک کارشناس صنعت هوایی نشان می‌دهد که برای این سقوط می‌توان چند سناریوی مختلف را در نظر گرفت.

یکی از اصلی‌ترین این طرح‌ها مربوط به شرایط آب و هوایی می‌شود با توجه به این‌که گزارش‌های هواشناسی حاکی از آن است که امکان قرار گرفتن هواپیما در برخی ابرهای بارور وجود داشته احتمال این‌که هواپیما در لحظه حادثه با تکانه‌های شدید هوایی مواجه شده باشد بسیار زیاد است.

از سوی دیگر با توجه به این‌که برخورد هواپیما به کوه از طریق قسمت پایینی (شکم) هواپیما بوده و نه دماغه نشان می‌دهد که خلبان در لحظات پایانی تلاش می‌کرده با بالا بردن ارتفاع هواپیما شرایط عبور از کوه مقابل را به وجود بیاورد، اما احتمالا با توجه به کاهش ارتفاع حاصل از شرایط آب و هوایی امکان این اتفاق به وجود نیامده است.

این کارشناس به سابقه و تجربه قابل توجه خلبان این پرواز پرداخت و گفت: کاپیتان حجت‌الله فولاد یکی از خلبانان شرکت آسمان بود و با همین هواپیما بیش از ۴۰۰ بار مسیر تهران – یاسوج را طی کرده بود، از این‌رو خلبان به طور دقیق به شرایط مسیر واقف بوده و حتی می‌توان گفت که بسیاری از بخش‌های این محور را حفظ بوده است از این‌رو نمی‌توان صرفا با ادعای اشتباه عامل انسانی مساله سقوط را علت‌گذاری کرد در شرایطی که می‌توان با بررسی دقیق شرایط آب و هوایی مشخص کرد که آیا بحث کاهش دفعه‌ای ارتفاع هواپیما در سقوط اخیر اتفاق افتاده یا خیر.

یکی دیگر از مسائلی که احتمال نقش آفرینی در سقوط اخیر را داشته بحث اختلاف فشار هوای باند فرودگاه یاسوج با فشار هوایی است که به خلبان اعلام شده است. این متغیر که سطح دقیق ارتفاع هواپیما از سطح زمین در فرودگاه مقصد را نشان می‌دهد باید به شکلی بسیار دقیق به خلبان اعلام شود، زیرا در صورتی که کوچک‌ترین اختلافی میان شرایط واقعی با آمار ارائه شده به خلبان وجود داشته باشد، امکان به وجود آمدن اشکال جدی در محاسبات تقرب و فرود وجود خواهد داشت هرچند این موضوع تنها یک فرضیه است و تا زمان بررسی دقیق اطلاعات جعبه سیاه نمی‌توان از آن سخن گفت.

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات