وصف بسیج و بسیجی در “همیشه بودن” خلاصه
    حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله‌زده غرب
    خبر خوش دبیر جشنواره ابوذر البرز برای
    “ایتالیا ایتالیا” ؛ نمایش غلوآمیز روابط عاشقانه
    فلاحت‌پیشه: آمریکا شرافت را از سگ‌های زنده‌یاب بیاموزد
    فیلم مراسم ازدواج زوج زلزله‌زده در میان آوار+تصویر
    استقلال به ویروس فیفا مبتلا شد
    جریمه رانندگی دومین زن میلیاردر جهان چقدر است؟
    خواص درمانی دمنوش ها
    پوسترهایی زیبا به مناسبت شهادت امام رضا (ع)
    پله های فرسوده مدرسه البرز مشکین دشت فردیس
    خدمات گروه جهادی “کریم اهل بیت” سپاه محمدشهر
    ایران و عربستان در ایدئولوژی اختلاف دارند/ فتنه
    ضرورت مقاوم سازی آثار باستانی در برابر زلزله/
    وجود هزارپا در خانه شما بسیار مفید است!
    درمان عفونت گوش با روش‌های خانگی
    قلب چه تاثیری بر مغز می گذارد؟
    کفگیر ساخت تنها بیمارستان فردیس به خزانه خالی
    احداث کمربندی در محمدشهر به “آرزویی محال” نزدیک
    خدمت رسانی گروه جهادی سپاه محمدشهر در ۳
    امام حسن(ع) شالوده مبارزه با ظلم و جور
    ترویج فرهنگ “وقف مشارکتی” نیاز امروز جامعه است/
    تجلی مهر البرزنشینان در کمک به زلزله زدگان
    ۸ معجزه درمانی آب عسل برای بدن
    همدردی متفاوت “شیلا خداداد” با زلزله زدگان+تصویر
    دفاع مهراوه شریفی نیا از لباسش در جشنواره
    شماره ۱۰ آبی‌ها همچنان مورد غضب شفر
    انتقاد از یک عملکرد وزارت خارجه در مراسم
    مسابقات قرآنی خواهران بسیجی سپاه ناحیه جوادالائمه(ع) برگزار
    کانون خادمیاران اصحاب رسانه البرز افتتاح شد/ رئیس
تارخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر : 20595

منظور قرآن از هفت آسمان چیست؟

سبع سماوات به معنای هفت آسمان، عبارتی است که در هفت مورد به صراحت و در دو مورد به اشاره در قرآن به کار رفته است.

منظور قرآن از هفت آسمان چیست؟

سبع سماوات به معنای هفت آسمان، عبارتی است که در هفت مورد به صراحت و در دو مورد به اشاره در قرآنبه کار رفته است. به عنوان نمونه در آیه ۲۹ سوره بقره می فرماید: «هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَکُم مَّا فىِ الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلىَ السَّمَاءِ فَسَوَّئهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ  وَ هُوَ بِکلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ عَلِیمٌ» اوست آن کسى که آنچه در زمین است، همه را براى شما آفرید سپس به [آفرینش‏] آسمان پرداخت، و هفت آسمان را استوار کرد و او به هر چیزى داناست.
خداوند در قرآن علاوه بر اینکه از هفت آسمان سخن می گوید، در آیه ۶ سوره صافات به آسمان دنیا اشاره می کند که با ستارگان زینت داده شده اند «إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِب» ستارگان را زیور نزدیک ترین آسمانها به شما قرار دادیم. برخی مفسران  با استناد به این آیه معتقدند تنها آسمانی که انسان می تواند ببیند آسمان دنیا است و شش آسمان دیگر از دید انسان پنهان است. در واقع موقعیت و کیفیت آسمان های ششگانه دیگر در قرآن کریم صریحا بیان نشده است. [۱]بنابراین نمی توان درباره شش آسمانی که از حیطه علم انسان خارج است نظر قطعی داد.
برخی مفسران مراد از هفت آسمان را هفت لایه فلکی[۲] یا  هفت کره منظومه شمسی[۳] دانسته اند. اما این سخن صحیح به نظر نمی رسد چرا که این تطبیق ها نوعی تحمیل به قرآن است. زیرا علم بشر به مرور زمان تغییر می کند و نمی توان به استناد آن قرآن را که حقیقتی ثابت و جاودانه است تفسیر نمود.
اما احتمال دیگری که برخی مفسران مطرح کرده اند این است که مراد از هفت آسمان، کثرت تعداد آسمان ها باشد. چرا که عرب کلمه “سبع” به معنی هفت را در برخی موارد به معنای کثرت بکار می برد و منظورش از آن تعداد دقیقی نیست. مانند آیه ای از قرآن که خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: اگر برای ایشان هفتاد بار هم استغفار کنی خداوند آنها را نمی بخشد.«إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ‏[۴]».[۵] در این آیه منظور تعداد دقیق هفتاد نیست، بلکه منظور این است که هر چقدر هم برایشان استغفار کنی خدا آنها را نمی بخشاید.
بنابراین دو دیدگاه در این مورد قابل تأمل است: یا هفت آسمان، شامل یک آسمان دنیاست که به زینت ستارگان آراسته شده و برای بشر قابل رویت است و شش آسمان دیگر که برای انسان قابل مشاهده نمی باشد. و یا منظور کثرت تعداد آسمان هاست که هر دو پاسخ می تواند صحیح باشد.
پی نوشت:
[۱] . طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسین حوزه علمیه قم،۱۴۱۷ق، ج‏۱۷، ص: ۳۷۰؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ اول، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ۱۳۷۴ش، ج‏۲۰، ص: ۲۳۰؛ جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، قم:اسراء۱۳۷۸، ج۲، ص۶۱۶
[۲] . شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، تهران، دفتر نشر داد، ۱۳۷۳، ج‏۱، ص: ۲۸
[۳] . ابن عاشور،محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بی جا، بی نا، بی تا، ج‏۱، ص: ۳۷۹-۳۸۱
[۴] . اگر هفتاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هرگز خدا آنان را نخواهد آمرزید. توبه، ۸۰
[۵]. طنطاوی جوهری، الجواهر فی تفسیر القران، بیروت: موسسه التاریخ العربی،داراحیاءالتراث العربی، ۱۴۱۲ق، ج۱، صص۴۶-۵۱؛ مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف،تهران: دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۲۴ق، ج‏۱، ص: ۷۸؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏۲۰، ص: ۲۳۰

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

تبلیغات

تبلیغات